torsdag 4 juni 2009

Marita Ulvskog ljuger om gräddfilen

I november råkade en reporter spela in Marita Ulvskog när hon talade om sin framtida position i EU-parlamentet. Så här berättade hon om ett samtal hon haft med Martin Schultz, Socialdemokraternas gruppledare i Europaparlamentet.

Jag hade ett samtal med honom och gick rakt på sak och sa: Hörru du, jag kommer att representera sossarna i Sverige och är jätteviktig i EU-sammanhang, jag har varit minister, jag är partisekreterare, men jag vet att jag har en uppförsbacke i partigruppen i parlamentet för att jag är EU-kritiker och EU-motståndare. Du måste hjälp mig med det, därför att jag måste ha inflytande ändå, du får fixa en gräddfil till mig, en "fast lane". "Absolut", sa han. Så jag ska försöka åka ner så fort som möjligt och vara med på några av de här viktiga valmötena och introduceras. Sedan sa vi att jag under valrörelsen skulle åka en dag till Tyskland med honom, sedan skulle han komma hit en dag med mig, med specialinbjudna journalister som skulle följa med.

I Ekots utfrågning av Marita Ulvskog angående EU-valet lät det så här:

Du lär ha bett Martin Schultz att fixa en gräddfil åt dig?

Det har jag verkligen inte gjort, däremot har vi pratat om att ordna en enkel rak fil för att göra om det lönedumpningsdirektiv som vi fått genom en EG-dom.

Ulvskogs inbyggda fan-jag-håller-på-att-bli-avslöjad-radar ger förmodligen kraftigt utslag så hon börjar direkt att slingra sig. "Gräddfilen" blir då en lönedumpningsdirektivfil. Men när Ekot senare i dag på förmiddagen konfronterade Marita Ulvskog med inspelningen från förra året säger hon så här:

Jag har inte fått någon gräddfil, däremot har jag bett honom om hjälp, men inte fått någon.

Men var det inte så att du förnekade att du bett om hjälp och bett om att få en gräddfil i vår utfrågning?

Jag har talat med honom om behovet av att som förstanamn på Socialdemokraternas lista i Sverige och som EU-kritiker som röstade nej till svenskt EU-medlemskap för 15 år sedan få hjälp i den uppförsbacke man har. Jag har bett honom att hjälpa mig, men jag har inte fått någon hjälp av honom.

Kan man då säga att du ljög när du besvarade frågan i vår utfrågning?

Jag tycker inte det.

Lite grann som att en bankrånare försöker förklara agerandet efter ett misslyckat rån:
- Men jag fick ju inte med mig några pengar….så jag tycker inte att jag rånat banken.


Allvarligt alltså......kan man överhuvudtaget komma närmare en lögn? Marita Ulvskog ljuger, och när hon avslöjas så "tycker" hon att hon inte gjort det. Varför inte vara ärlig istället, Marita? Varför inte erkänna att du ville säkra makt åt de svenska sossarna? Nädå, då kan ju någon tro att hon inte är så ödmjuk som hon vill verka.

En politiker som inte vet när hon ljuger är INTE den typ av politiker som behövs - inte i Sveriges Riksdag och inte i EU-parlamentet, ett ställe där vi vill ha transparens, och INTE lögnaktiga skator. Fy fan. Mitt förakt för Marita Ulvskog var stort innan detta händer. Nu är det på max-nivå.

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=13952
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3009391.svd
http://www.expressen.se/Nyheter/eu-valet2009/1.1594473/ulvskog-bad-om-graddfil-till-eu

Inga kommentarer: