tisdag 18 augusti 2009

Koenigseggs 13 miljarder

Att driva Saab har de senaste åren kostat ca 3 miljarder per år. Det är ungefär den förlust man har på en årsvolym vid en produktion av 100.000 bilar per år. Varje tillverkad bil kostar alltså Saabs ägare ca 30.000 kronor att tillverka och sälja. Normalt är att en verksamhet ska ge vinst på varje producerad enhet, men Saab skulle alltså vara mer lönsamt om man producerade inga bilar alls. Det påminner om de gamla svenska varven där man svetsade sönder plåt för många miljarder varje år.

Under 2010 kommer det säkert att gå 4 miljarder av ägarnas pengar eftersom man har en lägre volym än 100.000 att starta från plus att man ska lansera 9-5:an. 2011 kanske förlusten är nere på 3 miljarder igen. De två första åren kommer alltså ägarna att behöva skjuta till 7 miljarder kronor.

Under första halvåret 2010 ska man dessutom betala ackordsskulden på ca 1 miljard. Då är vi uppe i 8 miljarder. Och Koenigseggs hela insats är 0,7 miljarder.

Samtidigt ska man i rekordfart ta fram nya 9-3 vilket säkert kommer att kosta 10 miljarder. Den kan ju till viss del finansieras av de 4,5 miljarder som kommer från EIB-lånet samt de 4,5 miljarder ägarna behöver ordna själva för att få tillgång till EIB-pengarna.

Under de närmaste åren behöver alltså Saab ca 8 EGNA miljarder för att täcka förluster samt ca 5 EGNA miljarder för att utveckla 9-3:an + andra modeller. Det är 13 miljarder kronor!! Alltså 13 miljarder som INTE finns att få från EIB och svårligen går att få från staten. Och Koenigseggs totala insats uppges vara 0,7 miljarder.

Allvarligt alltså.....Hur kan nån gå med på detta?

Nu sägs Saab (enligt Trollhättekommunbasen Gert-Inge Andersson) ändå vilja ha ett överbryggnadslån av staten på ytterligare ca 3 miljoner för att utveckla motor och växellåda till hybridbilar. Man undrar om Gert-Inge har hört fel? Varför kan man inte ta EIB-pengar till detta ändamål?

Men jag tror att Gert-Inge hört rätt, bara att det inte var tänkt att han skulle släppa den bomben. Jag tror man tänker spela hardball med Regeringen och försöka pressa så mycket som möjligt ur politikerna inför den kommande valkampanjen.

När synar Maud o Jöran korten? Monas kortspelserfarenhet sträcker sig kanske till bluffstopp – och då förlorade hon jämt. Låt Koenigsegg finansiera Saab själva. Att man bara går in med ynka 700 miljoner är ju ett hån mot de svenska skattebetalarna.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3369605.svd
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3368599.svd
http://www.dn.se/ekonomi/koenigsegg-vi-behover-mer-stod-1.933215
http://www.dn.se/ekonomi/joran-hagglund-koenigsegg-maste-tillfora-mer-kapital-1.933073
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5656887.ab

Inga kommentarer: