onsdag 23 september 2009

Inför Köpenhamnsmötet

Så det börjar kärva när man ska komma med tydliga utfästelser. Va' förvånad man blir. När man för någon månad sedan bestämde att man som enda egentliga löfte skulle vidta åtgärder så att temperaturen inte kan stiga mer än 2 grader, var det väl uppenbart vad som hänt:

Sagt på G20-mötet:

- Hörrni grabbar, hur fan ska vi göra, sa Barack Obama. Det här jävla klimatet lever ju inte upp till hotbilden som Al Gore och IPCC målat upp. Jag har ju nyss hoppat på det här gröna tåget, det är pinsamt som fan. Och sen behöver jag höja skatterna ordentligt – fast utan att nån märker det förståss.

- Visst, fortsätter Gordon Brown, dom här jävla klimatprognosmakarna, dom är ju sämre på prognoser än våra konjunkturkillar. När dom lovar och svär på att kurvorna ska gå i taket börjar väderhelvetet balla ur helt – och bli kallare. Vi hade knappt nån sol alls i England under sommaren. Folk garvar ju åt mig när jag pratar om global uppvärmning. Senast när jag försökte köra över folk med det där IPCC-expertsnacket började det snöa. I London!! Fan vad jag känner mig lurad.

- Men, säger Fredrik Reinfeldt, om ni inför koldioxidskatt så kan ni få nästan lika höga skatter som vi. Så vi behöver hålla ihop om det här.

- Tja, säger Obama, lite lockande är det. Men det är ju knappt nån som tror oss längre när vi pratar om att temperaturen stiger. Det är bara dom som får forskningspengar och miljödårar och sånt som ser problem med klimatet, och då fattar man ju hur det hänger ihop.

- Precis, säger Gordon Brown, och vi har fått koppla in vår bästa siffertrixare för att ordna med statistiken så mätningarna stämmer någorlunda med prognoserna. Jag har ju faktiskt satsat min heder på det här med global uppvärmning. Fan vilken jävla tur Tony Blair hade, han hade både högkonjunktur och klimatförändringar. Sen får jag ta hand om skiten, när alla kurvor pekar neråt istället. Och hur mycket vi än plöjer ner i forskning så ändras ingenting – klimatet är ungefär som vanligt men prognoserna pekar fortfarande åt andra hållet. Vi kommer ju att se ut som att vi haft noll koll.

- Men, fortsätter Obama, om vi avger ett slags låtsaslöfte – ungefär som man gör till barn – så kanske vi kan komma undan. Vad sägs om det här: Vi lovar att fixa till saken om temperaturen ökar 2 grader. Det kommer ju ändå aldrig att hända som saker ser ut nu. Och om vi lovar det, behöver vi inte göra nåt åt koldioxiden alls. Och sen om några år har folk glömt allt det här klimatsnacket. Vi kan alltid köra nån influenza-kampanj eller nåt sånt som skrämmer. Då glömmer folk hela den här soppan. Ja, folk glömmer ju ändå. Annars kan man ju alltid invadera nåt litet skitland så får aktivisterna nåt annat att demonstrera om. Så blir dom också nöjda. Men vi kan bråka lite och låtsas förhandla under tiden. Fredrik, du får väl låtsas vara ordningsmannen i skolan och tjata lite på oss. Och jag måste se ut som jag stretar emot på traditionellt amerikanskt vis, så får jag lite cred och får igenom mitt jävla sjukförsäkringsprogram.

- OK, svarar Fredrik, men jag måste köra grön profil annars kommer dom där miljöpartisterna att sno alla mina naiva väljare…höhö…ja det blir väl allihop det.. höhö. Näh, jag kan inte byta spår nu. Jag kör klimatsnacket ända fram till efter valet. Jag har media med mig hela vägen och börjar nån tjafsa kallar vi dom för rasister eller nåt. Då håller svenskarna käften.

- Då bestämmer vi så, avslutar Obama, om temperaturen stiger mer än 2 grader, då lovar vi att fixa till det. Vad ska vi göra i Köpenhamn då, killar. Nån som har några bra telefonnummer? -Du Silvio…. Vakna för fan! Känner du några babes i Köpenhamn? Du brukar ju ha koll på sånt.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tiden-ar-knapp-till-kopenhamnsmotet-1.958257

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/reinfeldt-atgarder-kravs-i-u-lander-1.958222

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/klimattoppmotet-i-new-york-en-besvikelse-1.958218

http://www.dn.se/nyheter/varlden/koldioxidutslappen-minskar-kraftigt-1.957682

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygindustrin-lovar-halvera-utslapp-1.957852